mag je verhalen van een boek publiceren op internet?

Ik wil namelijk een verhaal overtypen en op mijn blog plaatsen, maar vrees dat ik in problemen kom.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Vaak staat voorin een boek een tekst als "Niets uit deze uitgave mag worden gepubliceerd of gereproduceerd op welke manier dan ook zonder voorafgaande toestemming van de uitgever.".

Je kan dus om problemen te voorkomen vooraf toestemming vragen aan de uitgever van het boek. Als je die toestemming hebt, ja, dan mag het.

Kijk op een van de eerste bladzijdes van het boek voor de contactgegevens van de uitgever.
Antoni
10 jaar geleden
Antoni's antwoord hierboven klopt. Dit is de juridische kant.

Toch mag je, bijvoorbeeld in een boekbespreking, natuurlijk best gebruik maken van letterlijke stukjes/citaten uit een boek. Het allerbelangrijkste hier is dat je heel duidelijk maakt in je blog dat deze tekst van een andere schrijver en dus niet van jou komt. Daarvoor moet je:
1) in elk geval het stuk dat is overgeschreven duidelijk markeren (bijv. door een ander lettertype te gebruiken dan voor jouw eigen tekst, of bijv. cursiveren)
2) altijd de naam van de oorspronkelijke schrijver duidelijk noemen, de titel van het boek, en liefst ook de naam van de uitgever van het boek, het jaar van uitgave en de paginanummers waar je het vandaan hebt (bijv.: overgenomen uit J. Jansen, Nieuwe sprookjes, uitgeverij Jansen & Co, 2004, p. 33-34).

Ook als je het bovenstaande doet, moet je volgens mij wel blijven oppassen dat er een goede balans blijft tussen jouw eigen teksten en de teksten van anderen. Als jouw blog grotendeels gevuld wordt door het verhaal uit het boek van iemand anders (zelfs als je er duidelijk bij zegt van wie deze tekst oorspronkelijk komt), dan kan het immers gaan lijken alsof je met andermans veren wilt pronken (pas op: ik zeg niet dat dit zo is, maar dit kan zo overkomen...). Je had dan eigenlijk ook tegen de lezer van het blog kunnen zeggen: "lees het boek van J. Jansen", of je had een korte samenvatting in eigen woorden kunnen geven.